טיולים מאורגנים כשרים לשומרי מסורת

בית הכנסת המשוחזר ברג'יו, איטליה

מחיפה ועד רג'יו אמיליה כדי לבקר בבית הכנסת

המדריך מאיר סגל חזר עם קבוצת מטיילי גשר מטיול מרגש בצפון איטליה:
בטיול האחרון שהובלתי באיטליה ביקרנו באשכול בתי כנסת ברחבי צפון איטליה ובין היתר בבית הכנסת המשוחזר ברג'יו אמיליה. שם קיבלה אותנו משלחת מכובדת מטעם העירייה ואף שלחה ידיעה על כך לעיתון 'גאזטה די רג'יו'.
אנחנו שמחים לשתף אתכם בכתבה שפורסמה בעיתון באיטליה – Gazzetta di Reggio, ספטמבר 2017.

מחיפה לרג'יו אמיליה בעקבות חפצי הקודש של בית הכנסת העתיק של העיר אשר עשו דרכם לאחר המלחמה אל מעבר לים.
ביום חמישי בבוקר, עצרה ברג'יו קבוצה של תיירים ישראלים מאזור חיפה, עיר ימית בצפון המדינה הים תיכונית, שערכה טיול מאורגן באיטליה. זו לא הייתה עצירה רגילה אלא הזדמנות לחדש קשר שבו שזורים ההיסטוריה ומלחמת העולם השנייה.

רוב המבקרים הם חלק מהקהילה הדתית של קריית שמואל, בפאתי חיפה; בית הכנסת שלהם הוא מקום התפילה אשר מארח מאז 1957 את חפצי הקודש (הארון והבימה, א.א.), אשר היו במשך מאות שנים חלק מבית הכנסת של רג'יו אמיליה בוויה דל אקילה (via dell'Aquila), אשר ננטש ונהרס אחרי המלחמה, וחוקי הגזע שבעקבותיהם גורשו לאושוויץ היהודים המעטים שהתגוררו ברג'יו אמיליה. בשנת 1957 הובאו חפצי הקודש לישראל בדרך הים, הם הועברו מגנואה כחלק ממבצע שבו נכללו עוד עשרות ערים איטלקיות. המטען מרג'יו היה מיועד להגיע לקרית שמואל, שם נבנה זמן קצר קודם לכך בית כנסת חדש. זה היה מטען יקר ערך, ובו פריטי שיש וסמלים, ומעל לכל ארון הקודש הנהדר שנבנה משיש קררה בשנת 1858. מדובר בתיבה, היכל, בסגנון האופייני למאה השמונה עשרה, ואשר שימש לשמירה על ספרי התורה שהם הטקסט העברי המקודש, המורכב מחמשת הספרים הראשונים של הברית הישנה – החומש הנוצרי. הסיפור שוחזר לפרטיו לפני מספר שנים, על ידי איסטורקו (Istoreco), בתקופה שבה החלו לחשוב על בית הכנסת (ברג'יו אמיליה) כמקום של זיכרון ותרבות, במקביל החלו בעבודות שיפוץ נרחבות בבניין הגדול.

ביום חמישי קיבלה משלחת של המכון ההיסטורי של רג'יו את פני הקבוצה הישראלית, וערכה לה סיור באיזור הגטו הישן וכמובן בבית הכנסת, שם נשאה דברים גם סרנה פוראקיה (Serena Foracchia), מועצת העיר בעיר הבינלאומית.
בין המבקרים שהגיעו מחיפה היה גם יוסי, האפוטרופוס הוותיק של בית הכנסת, אשר יכול היה סוף סוף לראות את המיקום המקורי של חפצי הקודש אשר להם הוא דואג עכשיו.