טיולים מאורגנים כשרים לשומרי מסורת

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

פורטוגל: גלו את היופי, הקסם ההיסטוריה המרתקת והמורשת היהודית המרגשת

פורטוגל שוכנת בחצי האי האיברי, והיא מדינה המתהדרת בהיסטוריה עשירה, נופים מדהימים, ערים תוססות, היסטוריה מרתקת ומורשת יהודית.
מקו החוף הציורי שלה ועד לעיירות ההיסטוריות ולתרבות התוססת שלה, פורטוגל מציעה מגוון רחב של חוויות למטיילים. בואו והצטרפו למסע בין הנופים היפים והסיפורים המרתקים שמחכים לכם בפורטוגל, ואנו מבטיחים לכם טיול שיהיה בלתי נשכח, מעשיר ומרגש כאחד.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

נופים מרהיבים

פורטוגל היא מדינה בעלת מגוון יוצא דופן בכל הנוגע לנופיה. קו החוף המדהים משתרע על פני למעלה מ-800 קילומטרים לאורך האוקיינוס האטלנטי, ומציע כמה מהחופים עוצרי הנשימה באירופה. אזור אלגרבה, במיוחד, ידוע בחולות הזהובים שלו, הצוקים הדרמטיים והמים הצלולים שלו, מה שהופך אותו לגן עדן לאוהבי חופים.

בפנים הארץ, תמצאו גבעות מתגלגלות מכוסות כרמים בעמק הדואורו, שם מייצרים את היין הפורטוגלי המפורסם. מהצד האחר, יש גם יערות שופעים של הארכיפלג האזורי או נופים וולקניים של האי מדירה.

מסע בהיסטוריה של פורטוגל

ההיסטוריה העשירה והמגוונת של פורטוגל רצופה בכיבושים, תגליות גיאוגרפיות, פריחה תרבותית וחוסן. מימיה הראשונים כמחוז רומאי ועד להופעתה כמעצמה ימית עולמית, ההיסטוריה של פורטוגל הותירה חותם בל יימחה על ההיסטוריה של אירופה ועל העולם כולו.

יסודות ושלטון רומי

ניתן לעקוב אחר ההיסטוריה של פורטוגל בימי קדם, כאשר היא הייתה מיושבת על ידי שבטים קלטיים שונים. עם ההתפשטות הרומית לחצי האי האיברי במאה ה-2 לפנה"ס, האזור שהוא כיום פורטוגל נודע בשם לוסיטאניה, שהיתה פרובינציה רומית. ההשפעה הרומית הותירה מורשת מתמשכת, עם אתרים עתיקים שמורים היטב ורשתות כבישים שאפשר לראות עד היום.

התקופה המורית

במהלך המאה ה-8 פלשו המורים האסלאמיים לחצי האי האיברי, כולל פורטוגל. שלטונם נמשך מאות שנים, והשפיע על האדריכלות, החקלאות והתרבות. את המורשת המורית ניתן לראות בעיר ההיסטורית אבורה, שבה כיכר ג'יראלדו המרשימה וקתדרלת אבורה משקפות תקופה זו.

הולדת אומה

זהותה של פורטוגל כאומה החלה להתגבש במאה ה-12 כאשר אפונסו הראשון, הידוע גם בשם אפונסו הנריקס, הכריז על עצמו כמלך פורטוגל הראשון בשנת 1139. הקרב על סאו מאמדה היה רגע מכונן, שסימן את עצמאותה של המדינה מהממלכה.

עידן התגליות

אולי הפרק המהולל ביותר בהיסטוריה של פורטוגל הוא עידן התגליות, שהחל במאה ה-15. בהנהגתו של הנסיך הנרי הנווט, מגלי ארצות פורטוגלים יצאו למסעות פורצי דרך שהרחיבו את העולם שהיה ידוע עד אז לאירופאים. מסעו של ואסקו דה גאמה להודו ב-1498 פתח את נתיב הים למזרח, ופורטוגל הפכה לאימפריה ימית עולמית, והקימה מושבות באפריקה, אסיה ודרום אמריקה.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

תור הזהב

המאה ה-16 מכונה לעתים קרובות תור הזהב של פורטוגל. עידן זה ראה פריחה תרבותית, המומחשת על ידי יצירותיו הספרותיות של לואיס דה קאמי והסגנון האדריכלי המנואליני, שנראה בצורה הטובה ביותר במנזר ז'רונימוס ובמגדל בלם בליסבון.

רעידת האדמה הגדולה והבנייה מחדש

בשנת 1755, רעידת אדמה הרסנית, ואחריה צונאמי ושריפות, פקדו את ליסבון וגרמו להרס נרחב. המרקיז מפומבאל הוביל את מאמצי השיקום, הציג עקרונות תכנון עירוניים חדשניים ותרם למתווה הייחודי של העיר.

הרפובליקה ופורטוגל המודרנית

פורטוגל הפכה לרפובליקה ב-1910, וסיימה את המלוכה שנמשכה כמעט 800 שנים. המאה ה-20 הביאה לתהפוכות פוליטיות, כולל הדיקטטורה אסטדו נובו בראשות אנטוניו דה אוליביירה סלזאר. ב-1974 הובילה "מהפכת הציפורנים" לכינונה של דמוקרטיה, שסימנה פרק חדש בהיסטוריה של פורטוגל. המהפכה כונתה "מהפכת הציפורנים" מכיוון שהמשתתפים שמו בקני רוביהם פרחי ציפורן, כהכרזה על אי-אלימות.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

ההיסטוריה של פורטוגל היא מסע שובה לב בזמן, שעוצב על ידי כוחות האימפריות האירופאיות, התגליות, התרבות והחוסן של הפורטוגלים. כיום, ציוני הדרך ההיסטוריים של המדינה, המורשת התרבותית והערים התוססות מספקים הזדמנות ייחודית למטיילים להכיר יותר לעומק את ההיסטוריה העשירה והמגוונת הזו.

המורשת של יהודי פורטוגל: מאות שנים של היסטוריה

בנוסף לנופיה המדהימים, התרבות העשירה והאירוח החם שלה, פורטוגל תופסת גם מקום משמעותי במורשת היהודית. למטיילים יהודים ולחובבי היסטוריה, פורטוגל מציעה הזדמנות ייחודית לחקור עבר ששזור עמוק בהיסטוריה של המדינה עצמה.

הגורל מתהפך: סובלנות וגירוש

הנוכחות היהודית בפורטוגל מתחילה לפני יותר מאלף שנים. בתקופת השלטון האסלאמי של חצי האי האיברי, שכלל את פורטוגל, מצאו היהודים סביבה סובלנית יחסית שבה יכלו לשגשג בתחומים שונים, כולל מסחר, מדע, שירה ופילוסופיה. בתקופה זו, הידועה כ"תור הזהב של יהדות ספרד", התקיימה בפורטוגל קהילה יהודית משגשגת, עם קשרים הדדים ותרומה לתרבות הכוללת.

העידן הזה נפסק עם הרקונקיסטה ועלייתה של הנצרות הקתוליות במאה ה-15, אז פורטוגל, כמו ספרד השכנה לה, החלה להשליט אחידות דתית. בשנת 1497 הוציא המלך מנואל הראשון צו שאילץ יהודים להמיר את דתם לקתוליות או לעמוד בפני גירוש. אירוע זה, המכונה האינקוויזיציה הפורטוגלית, סימן נקודת מפנה טרגית בהיסטוריה של יהודי פורטוגל, שהוביל להמרה כפויה, חיים בסתר כיהודים, או גלות של יהודים רבים.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

מורשת יהודית נסתרת

למרות הצעדים הקשים של האינקוויזיציה, נשארה בפורטוגל מורשת יהודית נסתרת. יהודים רבים שמרו בסתר על אמונתם ומסורותיהם היהודיות תוך כדי עיסוק כלפי חוץ בנצרות. במשך מאות שנים, משפחות אלו שמרו על זהותם היהודית, ולעתים קרובות העבירו אותה בסתר מדור לדור.

כיום, פורטוגל מכירה ומנציחה את ההיסטוריה הטראגית והמורכבת הזו. בערים כמו בלמונטה, צאצאים של יהודים נסתרים ששמרו על המסורת שלהם, מגלים מחדש את המורשת היהודית שלהם. המוזיאון היהודי בבלמונטה והמוזיאון היהודי של ליסבון הם מקומות שמנציחים את הפרק הייחודי הזה בהיסטוריה של פורטוגל.

בתי כנסת ורובעים יהודיים מרכזיים

ליסבון: ברובע אלפאמה בליסבון נמצא בית הכנסת שערי תקווה, בית כנסת משוחזר המהווה עדות להתמשכות התרבות היהודית בפורטוגל. בקרבת מקום קיימת גם האנדרטה היהודית המנציחה את קורבנות האינקוויזיציה.
אבורה: עיר היסטורית זו מתהדרת ברובע יהודי שמור היטב, עם רחובות צרים ושרידים של בית כנסת לשעבר.
פורטו: רחוב סנטה אנא היה פעם הרובע היהודי של העיר, ועדיין ניתן לראות באזור עדויות של ההיסטוריה שלו.

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

מעבר לנופים היפים, הערים התוססות והתרבות העשירה של פורטוגל, בטיול מאורגן כשר של טיולי גשר אנו ניזכר במורשת היהודית ונעמיק בה. זוהי עדות לחוסן של קהילה שהותירה חותם בל יימחה על ההיסטוריה והתרבות הן של פורטוגל, והן של היהדות לדורותיה. טיול בפורטוגל מציע למטיילים חוויה ייחודית ומרגשת.

טיול מאורגן כשר לפורטוגל עם טיולי גשר

הצטרפו לטיול לפורטוגל ותחוו את האווירה הייחודית והקסומה של המדינה הזאת. פורטוגל מציעה רצועת חוף מרהיבה לאורך הים האטלנטי, כפרי דייגים עתיקים, יערות עבותים, כרמים וכפרים ציוריים, היסטוריה כללית ויהודית, אדריכלות ואומנות דתית וחילונית מתקופות שונות בהיסטוריה ומורשת יהודית מפוארת שממשיכה להיות חיה ובועטת עד היום.
אנו נבקר בארמונות ומבצרים, נסייר באתרים מודרניים, נטייל בכפרים ציוריים, נראה נופים מרהיבים ונתוודע לקסם המיוחד של המדינה המרתקת הזאת. נבקר גם בקהילות של אנוסים בעיירות קסטלו דה וידה ובלמונטה. בבלמונטה נכיר את קהילת האנוסים לשעבר שחזרו לחיק היהדות והקימו מחדש בית כנסת שנחרב בתקופת האינקוויזציה. הטיול מבטיח חוויה אמוציונלית הממחישה את עוצמת היהדות ששרדה רדיפות של מעל 500 שנים.

למסלולים המלאים של טיולי גשר לפורטוגל לחצו כאן >

טיול מאורגן לפורטוגל לשומרי מסורת

ככל שיותיר הזמן, נבקר בעיירות קסומות נוספות כגון:

פורטו, העיר השנייה בגודלה בפורטוגל, מפורסמת ביין הפורט וברובע הריביירה המקסים שלה. עיר הנמל המיוחדת הזאת בנויה על צוקי גרניט המתנשאים מעל נהר הדוארו, ממנה יצאו להפלגות מגלי עולם מפורסמים. נשוטט בסמטאות הציוריות העתיקים, נראה מבנים ארכיטקטוניים היסטוריים וחדשים, נטייל בריביירה ועוד.
נראה את בית הכנסת על שם הנדבן הידוע כדורי, כאן פועלת קהילה קטנה של יהודים בצד אנוסים רבים שהחלו לחזור ליהדות בשנים האחרונות.
ליסבון, עיר הבירה, הבנויה על שבע גבעות, היא שילוב מרתק של שכונות היסטוריות ופיתוחים מודרניים. סיור ברובע אלפאמה העתיק ביותר בליסבון, עם רחובות מרוצפים צרים ומבנים עתיקים, הוא כמו מסע בזמן. נסייר בשכונת באיירו אלטו שנוסדה בשנת 1513 מחוץ לחומות, נצפה במנזר ג'רונימו ונראה את מגדל בלם, ועוד ועוד. בכיכר האנדרטה לזכר הפרעות ביהודים של חג הפסחא ב-1506 נערוך טקס מרגש.
סינטרה הקסומה, עיירת הקייט של מלכי פורטוגל בעבר שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, נמצאת במרחק נסיעה קצר מליסבון ובה נראה ארמונות וגנים מרהיבים.
בלמונטה העיירה שלפני כ-100 שנים התגלתה בה קהילת יהודים אנוסים שהמשיכו להעביר מדור לדור את מנהגי היהדות בסתר במשך כ-500 שנים. שם נבקר במוזיאון היהודי החדש ובבית הכנסת "בית אליהו" שנבנה במקומו של בית הכנסת שנחרב בפרעות האינקוויזיציה.
קסטלו דה וידה, העיירה שנשתמרה מימי הביניים, בה התקיימה קהילה יהודית עוד במאה ה-14, והוקם בה בית כנסת קטן. עם גירוש ספרד, היגרו לעיירה הקטנה אלפי יהודים וחלקם הינם צאצאי אנוסים החיים בה עד היום כקהילת "הנוצרים החדשים". נבקר ברובע היהודי, בבית הכנסת מימי הביניים שנתגלה בחפירות שנעשו לפני כ-30 שנים ועוד.
אובידוש, העיירה היפה המכונה "הבונבוניירה" מכיוון שבמאה ה-15 מלך פורטוגל העניק אותה כמתנת נישואים לאהובתו. נסייר בין החומות והשערים שנשתמרו היטב ונשמע על היהודים שהקימו כאן קהילה יהודית לאחר שנסו מאימת האינקוויזיציה.