טיולים מאורגנים כשרים לשומרי מסורת

מסע ארון הקודש מאיטליה לקרית שמואל

משלחת מיוחדת מהעיר רג'יו אמיליה שבצפון איטליה הגיעה לביקור בבית הכנסת שבקרית שמואל שליד חיפה. הסיבה: ארון הקודש שהיה בבית הכנסת המפואר ברג'ו אמיליה ואשר נחנך ב-15 לינואר 1858 הובא לארץ בשנות החמישים לבית הכנסת שבקרית שמואל.

טיולים מאורגנים לאיטליה >

ארון קודש זה הוא אחד מ-40 ארונות קודש שהועברו מאיטליה לישראל. ארון הקודש נחשב לאחד היפים מביניהם ולאחד הבודדים הבנוי משיש. אחת הסיבות שארון הקודש הוצב דווקא בבית הכנסת בקריית שמואל הייתה בשל גובהו של אולם בית הכנסת, שהתאים לגובהו של ארון הקודש.

יחד עם ארון הקודש הועברה גם הבימה המשמשת לקריאה בתורה וכן הפמוטות המוצבים בצדי ארון הקודש, כמו גם חלק מהריהוט. ארון הקודש וחלקי השיש של הבימה, שוקמו לאחר העלתם ארצה. הבימה בבית הכנסת בקריית שמואל מורכבת מחלקים מקוריים מבימת בית הכנסת באיטליה, יחד עם חלקים חדשים. בחזית הבימה הותקן לוח שיש ועליו כתובת בעברית "זה בית אלוהים" וכתובת באיטלקית המזכירה את חנוכת בית הכנסת לאחר הרחבתו ושיפוצו בשנת 1858.

ארון הקודש והבימה הועמדו מחדש בשנים 1957-1959 ונחנכו בערב ראש השנה ה'תש"ך (1960), והם מנציחים בישראל את שמה של קהילה שבעבר הייתה מרכז יהודי. ארון הקודש מרג'ו אמיליה מופיע בבול מסדרת 'מועדים לשמחה' תשל"ג, כחלק מסדרה של ארבעה בולים שהנציחו ארבעה מבין ארונות הקודש שהועלו מאיטליה.

המשלחת האיטלקית המיוחדת עליה נמנו חברי מועצת העירייה ותושבי העיר שלקחו חלק בפירוק ארון הקודש ובליווי הארון ארצה, הגיעה לראות את ארון הקודש במיקומו החדש-ישן. במקום נערך טקס מרגש בו השתתפו בנוסף, פרופ' דוד קאסוטו, האומן משה פנחסי, האדריכל יחיאל קומט בנו של האדריכל שתכנן את בית הכנסת, ומדריך טיולי גשר מאיר סגל.

חוויות של טיולים מאורגנים לאיטליה >