טיולים מאורגנים כשרים לשומרי מסורת

טיול בפורטוגל: בית הכנסת בטרנקוסו

בטרנקוסו בפורטוגל התקיימה קהילה יהודית עד לגירוש ספרד והמרת הדת ההמונית שהייתה בפורטוגל בשנת 1497. העיירה השלווה נותרה ריקה מיהודים לבד מכמה ששמרו יהדות בסתר. אלא שההיכרות עם מצוות הדת ומנהגיה הלכו ודעכו עם השנים. בלית מוסדות מסודרים נותרו מנהג או שניים כמו "לזרוק חזיר לזבל ביום ראשון" וכמובן שאין מצווה כזאת ביהדות. אבל אחרי חמש מאות שנים הגיעו אלינו אנשים אלה שנחזים כנוצרים לכל דבר כשהם אוחזים במנהגים מוזרים ולא מוכרים אבל אלה שימרו אותם כיהודים.

טיולים מאורגנים לפורטוגל >

כאן המקום לשוב לטרנקוסו.
אחרי חמש מאות שנים בני בניהם ונכדי נכדי נכדיהם של היהודים שאולצו להתנצר בכח, חזרו ליהדות אורתודוקסית. לפני כשנתיים החליטו שניים מהאנוסים האלה לבנות את בית הכנסת החרב והשמם, בדיוק באותו מקום שהיה. כיום מתנוסס מבנה בית כנסת מפואר על חורבות הישן והוא מנוהל ע"י צאצאים ישירים של אנוסים מהמקום.
מאיפה המימון?
המענה שקיבלתי היה: ראש העיר, או ראש המחוז, או ראש הממשלה… כולם מצאצאי אנוסים… בטח שיהיה אישור.

יוסף דומינגוס עוד זוכר כיצד חזר לביתו בבכי לאחר שהמורה הורה לו לצאת מהכיתה כי לא היו די מקומות עבור "ז'ודאוס". כיום הוא מקדיש את חייו למציאת צאצאי אנוסים בפורטוגל ולהשבתם לחיק היהדות.

"החג החשוב ביותר כאן עד היום הוא דווקא תענית אסתר. החג הזה נשמר בקנאות ורבים נהגו לצום בו שלושה ימים כנאמר במגילה", מספר יוסף דומינגוס (בתמונה למטה). "אסתר הרי סימלה את דמות האנוס, בכך שלא גילתה את עמה ומולדתה. היא מעין 'סנטה אסתר' של ה'קונברסוס'".

"האינקוויזיציה הפורטוגזית הייתה אכזרית פי כמה מזו הספרדית", אומר קרולינו טפאדז'ו (בתמונה למטה). "לא היה ברשותם לוח שנה יהודי ואת יום הכיפורים הם ציינו ב־ 10 בספטמבר מדי שנה. את היום העבירו במשחקי קלפים במרתף הבית, אולי זכר לימים שהיו נוהגים להתרכז במרתפים כדי להתפלל יחדיו".

"כאשר נכנסו לכנסייה נהגו האנוסים לומר תפילה בלחש שבה הם מציינים שהם לא מקדשים את המקום ולא את איקוני העץ והאבן המצויים בו. האינקוויזיציה האשימה אותם לא אחת בביזוי הקודש, בהלקאת הצלב ובשימת קודשי הדת ללעג. רבים נשרפו על המוקד בגין האשמות אלו. על היהודים נאסר לשאת שמות יהודיים והם בחרו שמות נוצריים כמו 'כריסטו', או שמות של עצים וחיות: 'פינרו' (אורן), 'קרבטו' (קיפוד) ועוד".

למעלה: יוסף דומינגוס / למטה: קרולינו טפאדז'ו

תמונות: מיכאל טוכפלד.

חוויות טיולים בפורטוגל >